I dag fortsætter en lærer fra Ørsted ud af samme spor som en læserbrevsskribent fra i går. Igen er det Bertel Haarders nye folkeskolelov, der står for skud:
Der er i forrige uge indgået forlig om folkeskolen.
Danske unge får megen ros for at være i stand til at sætte sig ind i nye områder, være fleksible og meget åbne.
De er opvokset med en formulering af folkeskolens nuværende formålsparagraf, som lærerne er forpligtet af i dagligdagen, og som passer godt til vores professions-ideal.
I formålsparagraffen paragraf 1, stk. 3 står der som afslutning: Skolens undervisning og hele dagligliv må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Den nye formålsparagraf slutter paragraf 1, stk. 3 med denne formulering: Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Lærerne er i den hidtidige debat blevet beskyldt for at være tilbageskuende og ikke motiverede for forandringer.
Vi ser gerne forandringer, som kan være med til at gøre undervisningen bedre og gøre eleverne aktive og medlevende.
Netop disse dages heftige mediedebat om Jyllands-Postens tegninger bekræfter for mig, at vi allerede har den bedste formulering af folkeskolens formål, og at den nye formulering er tilbagesku-ende.
Kilde: Skrevet af Else Holm Poulsen,
rex