Den 14. august kunne man i Berlingske Tidende læse, at danskere vil have test i skolen.
Det glæder mig virkelig, at der er en så bred opbakning til tests og elevplaner blandt befolkningen og ikke mindst blandt forældre, som har børn i skolealderen.
Med de nationale test får vi mulighed for at evaluere undervisningens resultat hos den enkelte elev, så de kan få undervisningsdifferentiering på det niveau, de er på. Testene vil blive tilrettelagt sådan, at de svarer til trin og slutmål for folkeskolen - altså nøjagtig det, som undervises efter i dag, men som ikke p. t. evalueres undervejs.
Testene vil være adaptive, sådan at de ændrer sværhedsgrad, hvis eleven svarer forkert tre gange i træk, så går den et niveau ned. Tilsvarende hvis der svares korrekt, går den en sværhedsgrad op. Efter 45 min. får man et print med en vejledning om, hvor elevens stærke sider er, og man kan se, om der skal laves en ny undervisningsrunde på et emne, hvis eksempelvis halvdelen af klassen har fejl i samme opgavetype.
Elevens resultat må ikke offentliggøres. Jeg er også overbevist om, at det være med til at vil styrke samarbejdet imellem hjemmet og skolen. Der skal selvfølgelig ikke testes for enhver pris, det skal bruges fornuftigt og med omtanke.
Det handler jo i bund og grund om, at lærerne får et værktøj, som giver dem overblik over, hvad de enkelte elever kan.
Dermed får de mulighed for at sætte ind på et tidligt tidspunkt til hjælp for eleven, til hjælp for læreren, til hjælp for forældrene - og i sidste instans vel også til hjælp for samfundet.
Kilde: Grenaa Bladet
sof