PÃ¥ opstartskonferencen d. 18. januar vil Nina Smith tale over emnet Norddjurs og fremtidens folkeskole - blandt andet i globaliseringens perspektiv.
Nedenstående læsebrev er sendt til Nina, for også denne aften at sikre opmærksomhed på, at denne debat og skolestrukturreform har et vigtig perspektiv, der ikke må glemmes: Skolegangen for børn med særlige behov - de fysisk og psykiske handicappede børn.
Norddjurs har vedtaget en sammenhængende børnepolitik, der udstråler nogle gode værdier og hensigter. På global plan har FN-generalforsamlingen i New York i december 2006, med den danske stats fulde opbakning, vedtaget en Handicapkonvention. En konvention, der for første gang -i ord - sikrer vores handicappede medborgere en fuld og helt ligestilling. Ikke kun i forhold til arbejdsmarkedsforhold og juridiske forhold, men også en social, økonomisk og kulturel ret til ligestilling.
Det får betydning for alle politik- og forvaltningsområder i vores land. Stor betydning vil det især få for undervisningsområdet, og det er her kvalitetsdebatten i Norddjurs og FN-konventionen bindes sammen i denne tid.
Vi skal få vores nye kommune til at fungere godt. Skoleområdet skal have en del opmærksomhed, og udviklingsprocessen er iværksat med denne debat med fokus på skolestørrelser og elevsammensætninger.
Lige disse to forhold er helt centrale i et handicappolitisk perspektiv. Den nye FN-konvention fastslår helt firkantet, at ALLE børn har RET til at gå i folkeskolen. Ingen må »holdes ude«. Inklusion er det bærende begreb - og det betyder, at børn med særlige behov SKAL have reelle og lige vilkår som typiske børn. Det vil sige, at børn skal have mulighed for at gå i den lokale skole - og så må rammerne og støttebehovet etableres der.
Så når et fysik eller psykisk handicappet barn skal starte i skolen, så skal folkeskolen kunne rumme det - fysisk, undervisningsmetodisk, støttemæssigt, kommunikativt osv. - hvis barnet kan profitere af at være i folkeskolen. Specialskoler bør tænkes ind i skolestrukturen.
Det handicappede barn skal altså ikke kun have mulighed for at integreres i det »normale« - barnet ER, pr. definition, en del af det normale. Inklusion!
Inklusionstanken har klare forudsætninger for at kunne fungere. Der skal være en solid og bred specialpædagogisk faglighed tilstede på skolerne. Derfor skal skolerne på Norddjurs være attraktive arbejdspladser, gerne med gode lokalt aftalte lønrammer og helt opdateret efteruddannelsestilbud. De fysiske rammer skal være tilgængelige for de forskellige handicapgrupper - fleksible løsninger vil være at foretrække.
Jeg ser frem til, at dette bliver en del af debatten og ikke mindst ændringerne i vores fælles folkeskole. Det ville være flot, hvis vi her i kommunen kunne blive en forgangskommune og etablere den inkluderende folkeskole for alle børn.
Det bliver nok ikke en billigere folkeskole - men den rigtige!
|