Amtsavisen har på det seneste skrevet om et eksempel på en borger, som netop har fået ret i en anke til Patientklagenævnet. Udover flere artikler om emnet har det også fået avisen til at behandle emnet på lederplads. Hertil svarer en ledende overlæge fra Århus, og da det jo har almen interesse, bringer vi det hér:
”En leder i Randers Amtsavis tirsdag d. 6. juli handler om, at sundhedsvæsnet bør lære af sine fejl og sikre samarbejde og overblik på tværs. Lederen tager bl.a. udgangspunkt i en sag om en afdød kræftpatient, hvor de pårørende efterfølgende klagede til Patientklagenævnet over behandlingen på Århus Sygehus (tidligere Århus Kommunehospital) og fik ret.
Vi kan på grund af sundhedsvæsnets tavshedspligt ikke kommentere den konkrete sag. Men vi skal være de første til at beklage fejl og medgive, at vi skal lære af dem. Fejl kan aldrig undgås, hvor mennesker handler, men de bør ikke gentages. Derfor er klager vigtige for os – også selv om klageren måske ikke altid får besked om det. Det sidste er nok forkert, og vi drøfter for tiden, hvordan vi kan sikre en bedre kontakt med mennesker, der klager over sygehuset. Det gælder også klager, der går via Patientklagenævnet og ikke er stilet direkte til sygehuset.
I Århus Amt gennemføres der hvert andet år store patienttilfredshedsundersøgelser. Den seneste viste heldigvis, at 90 procent af Onkologisk Afdelings (Kræftafdelingens) var tilfredse med behandlingen og forløbet. Men vi skal selvfølgelig også lære af de sidste 10 procent. Derfor bruger vi på Århus Sygehus mange ressourcer på at gennemgå problemfyldte forløb og på at udarbejdej handlingsplaner, når bl.a. patienttilfredshedsundersøgelserne fortæller os, at noget kan gøres bedre.
For at komme i direkte dialog med patienter og pårørende har sygehusledelsen planlagt, at der som opfølgning på patienttilfredshedsundersøgelserne bl.a. skal afholdes nogle brugermøder. Hertil vil vi invitere patienter og pårørende inden for udvalgte sygdomsgrupper, hvor undersøgelserne viser, at vi kan blive bedre til for eksempel at sikre sammenhængende patientforløb.
Avisens lederskribent skriver endvidere, at amtet skal begrænse antallet af lægekontakter for at begrænse antallet af fejl. Nu er der ikke nødvendigvis sammenhæng mellem antallet af lægekontakter og risikoen for fejl. Tværtimod kan det være en fordel, at flere læger med hver deres specialviden og indgangsvinkel til en sygdom undersøger patienten. Men det er vigtigt, at lægerne fungerer som et team, så patienterne oplever en god sammenhæng i forløbet. I et lægeteam indgår ofte også læger under uddannelse, så disse kan tage ved lære gennem samarbejdet.”
Skrevet på vegne af sygehusledelsen af cheflæge ved Århus Sygehus, Anne Thomassen, i Randers Amtsavis fredag d. 9. juli
Kilde: Randers Amtsavis
Rex