Midt i sommerferien bragte den daglige lokalavis et indlæg fra en næsten-lokal SF-folketingsmand, der lover at tage initiativ til nu også snart at få den sidste del af Grenåbanen mellem Ryomgård og Grenå opgraderet. Han skriver:
”Hastigheden på den yderste del af banen mellem Ryomgård og Grenå skal sættes i vejret. Det er en mindst lige så god investering som en bro over Femern Bælt – og mange gange billigere.
Jeg er meget glad for, at det er lykkedes at få en opgradering af den inderste strækning af Grenåbanen igennem, men moderniseringen af nærbanen må ikke stoppe hér.
Der er store tidsgevinster at hente ved en meget enkel opgradering. Kan man få hastigheden op på 100 km/t, vil der kunne spares mindst 6 minutter på den yderste del af strækningen. Det vil samlet set reducere rejsetiden mellem Grenå og Århus med et kvarter, og det vil for alvor gøre banen til et attraktivt alternativ.
Djursland er inde i en kedelig udvikling for tiden, men en opgradering af jernbanen kan være med til at vende udviklingen, tiltrække arbejdspladser og forvandle Djursland til et naturligt bosætningsområde for Århus. Investeringen er efter alt at dømme omkring 30 millioner kroner.
Tilmed viser tal fra Trafikministeriet, at det samfundsøkonomisk vil være en mindst lige så god investering som en bro over Femern Bælt – et projekt til over 50 milliarder kroner, som ministeren jo jævnligt understreger er en ren guldgrube.
Nu har vi omsider fået første fase af opgraderingen på plads. Derfor vil jeg nu tage kontakt til trafikministeren og forligspartierne bag aftalen om fase 1 af Grenåbanen for at få den næste fase sat i gang hurtigst muligt. Det fortjener både Århus og Grenå.”
Skrevet af SF-folketingsmand Morten Homann i Randers Amtsavis d. 15. juli
Kilde: Randers Amtsavis
Rex