Roendeportalen.dk

Tak til
 






  
05/05 2023

Historien om en Shell-kunde som ikke er Shell-kunde mere!

Flere tusinde Shell-kunder undrer sig i denne tid. Nogle er kede af det - andre mildest talt uforstående. Selv hører jeg til den gruppe, der tillige er dybt forarget. Og hvorfor så det?
Jo, den 23. november 2004 dumpede et brev i postkassen. Jeg satsede på, at det var fra Shell, da brevet var forsynet med en muslingeskal i farver. Dateringen af brevet indskrænkede sig til: November 2004.


Overskriften var: Ny service-tekniker ved det næste besøg hos dig. Brevet fortalte så kort, at en omstrukturering i fimaet betød, at en ny mand - som blev varmt anbefalet, og som der var et fotografi af - ville overtage serviceeftersynet på husets oliefyr. Jeg blev dernæst opfordret til at tage lige så godt imod den nye servicetekniker, som jeg havde taget imod den gamle, og vise ham den samme tillid. Det vil man jo gerne, selv om den gamle blev svær at afløse, da han havde været et helt usædvanligt omhyggeligt og venligt menneske.
Så langt - så godt. Men hvad var der blevet af den gamle i omstruktureringen? Havde han fået andre arbejdsopgaver eller et andet område? Var han gået på pension eller efterløn? Der var kun ordet »omstrukturering«. Der var ingen varm tak for lang og tro tjeneste. Så er det, at man begynder af lugte lusk, for en varm tak havde den gamle servicetekniker sandelig fortjent. Da jeg ville ringe til Shell for at få en forklaring, så jeg, at brevet som afsender blot havde A/S Dansk Shell - Energihuset. Der var ingen adresse og intet telefonnummer udover den nye serviceteknikers mobilnummer, men det var jo ikke til nogen nytte i denne forbindelse. Brevet havde selvfølgelig ingen underskrift, blot Keld Flindt, Servicechef. Navnet - efternavnet - syntes pludselig at passe godt til situationen, som den tegnede sig i mit hoved.
Jeg ringede derfor til min gamle servicetekniker for at få opklaret, hvor han var blevet placeret i firmaet, og om alt var som det skulle være. Om det var med hans gode vilje, at sagen havde taget den drejning? Det var det ikke! Det var en lang historie. Han var blevet afskediget, men han var kontraktligt forpligtiget til ikke at udtale sig til 3. person, ligesom han var kontraktligt bundet til ikke at udføre serviceeftersyn hos gamle Shell-kunder i et år efter afskedigelsen, hvorfor han ikke kunne komme hos mig uden at risikere en bod i omegnen af 100.000 kroner.
Hvad manden skal leve af i det næste år med en næsten nyanskaffet Shell-servicebil og eget værktøj er et sørgeligt aspekt i sagen. Alvorligt er det også, at Shell kan binde sine ansatte og kunder og knægte ytringsfriheden.
For et par år siden var det Shell-oliechaufførerne, der fik tommelskruerne på. Pludselig kom der en ny Shell-chauffør - dog uden brev-varsel. Det tænkte jeg ikke nærmere over, men viste den nye tilrette. Året efter kom den gamle chauffør tilbage! Hvorfor? Et års pause som afskediget med egen tankbil i Shell-farver havde gjort ham og andre så møre, at de tegnede en ny kontrakt med Shell på helt andre vilkår, end da de anskaffede tankbilen.
Dengang var det for sent at gøre noget ved sagen. Det er det forhåbentligt ikke denne gang. At et firma kan slippe godt fra den ene formodentlig lønpressende »omstrukturering«, og knægtelse at ytringsfriheden efter den anden er for groft. Gid en vaks journalist ville grave lidt i Shells kontrakter. Der ville sikkert komme »artige« oplysninger for dagen, og som i Shells »olieboreplatformsdage« kunne det være, at firmaet kommer til at tænke på, hvem kunderne er loyale overfor: Firmaet eller folkene ude i marken. Som nu forhenværende Shell-kunde er det klart, hvad min holdning er!

Med venlig hilsen
Henrik Skalts
Horsemosevej 5
8586 Ørum Djurs

Kilde: Grenaa Bladet

Rex


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam