Af Anne-Mette Winther Christiansen
Folketingskandidat for Venstre i Grenaakredsen
I løbet af 2004 er der udkommet flere rapporter om folkeskolens tilstand. Det er bl. a. fra Danmarks Evalueringsinstitut om undervisningsdifferentiering og løbende evaluering.
Det er undersøgelsen kaldet »Det gode eksempel«, som er foretaget i samarbejde mellem Socialforskningsinstituttet, Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut og Danmarks Pædagogiske Universitet, som handler om skoler, der blandt andet er kendetegnet ved, at eleverne udvikler højere faglige præstationer end forventet ud fra deres sociale baggrund, og så er det OECD-rapporten om grundskolen i Danmark.
Alle rapporterne konkluderer det samme, nemlig at fagligheden i den danske folkeskole både kan og skal styrkes, og at skolerne skal arbejde langt mere systematisk og målrettet med den løbende evaluering.
En god evalueringsmetode er tests.
Hvis man gennemfører de rigtige tests på de rigtige tidspunkter, så lærere og forældre får mere viden om hvordan det enkelte barn kan hjælpes videre i sin indlæring, ja så er det et utroligt godt og konstruktivt middel.
Den form for evaluering er ikke, som mange gerne vil fremstille det, strenge eksaminer, hvor eleverne bliver stressede og angste, nej det er et godt redskab, som udarbejdes individuelt efter hver enkelt elevs behov, tager hensyn til elevens styrke og svaghed, som kun er til for at hjælpe eleven, læreren og forældrene, og det synes jeg faktisk ikke er så ringe endda.
Kilde: Grenaa Bladet
rex