Tak til
 






  
05/05 2023

Læserbrev: Brug for løsning med omtanke

På det seneste har der været sagt og skrevet en del om Grenåbanens vej gennem det ydre Århus. En lokomotivfører melder sig nu i debatten:

”De seneste dage har Stiften haft indlæg om Grenåbanen kontra brandbiler i Lystrup. Senest skrives om muligheden for, at brandvæsenet skal kunne udsætte, at bommene går ned for vejtrafikken, så udrykningskøretøjerne kan komme forbi før toget.
Idéen kan såmænd være god nok, men det vil være nødvendigt med lang indledningstid, fordi signalsystemet skal have meddelelsen i så god tid, at dén forsignalering, der er til lokomotivføreren, kan komme ud, længe før toget skal passere overskæringen.
I avisen d. 19. maj skriver en tidligere brandmand, at han krydsede mellem bommene med brandbilen, fordi toget holdt stille inde på Lystrup Station. Fra DSB og Banedanmark advares der mod sådan trafik, fordi det er farligt, men der skrives ikke ret meget om, hvorfor det er farligt.
Det er farligt, fordi der kan komme tog fra modsatte side, og dét kan ikke nå at bremse. På Grenåbanen kører vi med MR-tog – ganske vist sjældent med de tilladte 100 km/t, men stærkt nok til, at 82 eller 164 tons tog skal have 200-400 meter til at standse – alt efter, om skinnerne er tørre eller våde.
Hændelsen med brandbilen i Lystrup kan jeg huske omtalt blandt kollegerne, og for kort tid siden fortalte en kollega om en ambulance, der udførte samme manøvre et andet sted på Grenåbanen. Jeg har selv oplevet politiet køre over et sted, hvor der ikke var bomme, men alene blinklys.

Lokomotivførere er almindelige mennesker, som også færdes i trafikken på almindelige vilkår, når vi ikke er på arbejde.
Vi har også den følelse at gøre noget galt, når vi ser et udrykningskøretøj holder og venter på toget. Da Falck havde station på havnen, skete det ofte, at der holdt en ambulance og ventede ved bommene. For lokomotivførerne var det rart, at Falck flyttede fra havnen, så dét problem blev løst; at der så er opstået andre problemer, er en ganske anden sag.
Inden der gives mulighed for brandmændene i Lystrup for at gribe ind i jernbanens signalering og holde bommene oppe, bør der laves en analyse af behovet. Hvor mange udrykninger er holdt tilbage af bommene i et år? Tillagt en vurdering med den længere tid, bommene er nede efter den nye køreplan.
Venligst undlad en hovsa-løsning!”

Kilde: Skrevet af lokomotivfører Bo Jørgensen fra Hasselager i Århus Stiftstidende d. 22. maj

rex


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem på din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam